Periksa berlalu pergi…
Alhamdulillah imtihan fasa kedua telah selamat melabuhkan
tirainya.Hampir sebulan lebih imtihan dijalankan. Walaupun telah
berlalu,ternyata ianya masih segar diingatan.Bermula 25 Mei 2013 dan berakhir
pada 17 Jun 2013.Diakhiri dengan madah fiqh syafie.
Fiqh syafie atau nama panjangnya Fiqh mazhab syafie
merupakan madah khusus bagi pelajar yang bermazhab syafie. Fikh Syafie diasaskan
oleh imam yang mulia Al-Imam As-Syafie r.anhu(meninggal 204H).Terhimpun di
dalamnya pendapat-pendapat Imam As-Syafie sendiri dan para pengikut mazhabnya.Imam
As-Syafie adalah dikalangan ahli fuqoha dan ahli muhaddisin yang masyhur.
Kehebatannya tidak dapat ditandingi pada zaman itu.Mereka
yang mengenalinya pasti akan kagum dan memuji kepintaran Imam As-Syafie.
Muhammad bin Idris As-Syafie adalah nama sebenarnya.Dia dibesarkan dalam
keadaan yatim dan kehidupannya yang
serba kekurangan banyak mempengaruhi dirinya
untuk bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu.
Berehlah mencari ilmu merupakan perkara yang disukainya.Sanggup
bermusafir beribu batu semata-mata ingin mendalami ilmu dan mendengar hadis-hadis
Nabi s.a.w.Sifat zuhud, tawaduk dan lemah -lembutnya membuatkan orang ramai sangat menyayanginya.Dia juga digelar mujaddid(tokoh pembaharuan) pada zamannya.
Berkata Hamid bin Zanjawiyyah: Aku mendengar Imam Ahmad Bin
Hanbal meriwayatkan hadis Nabi s.a.w yang berbunyi “sesungguhnya Allah akan
mengurniakan kepada ahli agamanya pada tiap-tiap seratus tahun, dengan
kewujudan seorang laki-laki daripada kalangan ahli keluargaku untuk menerangkan
urusan agama kepada mereka”.
Imam Ahmad berkata :Aku melihat seratus tahun pertama Khalifah Omar Bin
Abdul Aziz dan seratus tahun kedua ialah Imam Muhammad bin Idris As-Syafie
r.anhu.
Sumber:
(Kitab Hilyatul Awliya, Darul Hadis ,jilid ke-7/238)
Dinilai sohih dalam kitab (Al-Mustadrak :8592,8593) (sunan
Abu Daud :4291) (Mu’jam Awsat :6527).
Mempelajari madah fiqh syafie bukanlah menjadikan seseorang itu taksub kepada pendapat mazhab
syafie sahaja dan menolak pendapat mazhab lain.Tujuan mempelajarinya untuk mengetahui
metode atau cara ulama As-Syafieyyah menyelesaikan isu permasalahan fiqh yang
timbul.Mereka juga mengeluarkan pendapat atau fatwa berdasarkan pemahaman mereka pada ayat -ayat
Al-Quran dan Al-Hadis yang bersifat zonni.Permasalahan disini hanya menjurus
kepada perkara furuiyyah(perkara cabang) bukannya perkara usuliyyah(perkara
asas).
Contoh perkara furuiyyah yang boleh disertakan disini ialah
hukum perlaksanaan wudu’.Ulama sepakat mengatakan bahawa berwudu’ itu adalah
wajib.Akan tetapi perlaksanaanya samada wajib tertib atau tidak,di situ
berlakunya perselisihan pendapat antara ulama.Ada yang mengatakan wajib tertib
dan ada yang mengatakan tidak wajib tertib.Kedua-dua pendapat ini mempunyai
dalil dan hujah tersendiri.Ianya masih diterima kerana dua sebab.Sebab pertama
ianya berlaku masih dalam kerangka
perkara-perkara khilafiah.Sebab kedua ianya diterima kerana dalil yang
digunakan bersifat zonni.
Ilmu Fiqh ialah suatu ilmu yang memerlukan kepada dalil dan
pencerahan hujah.Pemahaman yang mendalam pada dalil akan menghasilkan hujah
yang baik dan mapan.Ilmu fiqh juga antara ilmu yang sebanding dengan ilmu-ilmu
yang lain contohnya ilmu hadis ,ilmu tafsir,ilmu usul fiqh dan ilmu lugah(ilmu
bahasa arab).
Mempelajarinya juga akan membawa pemikiran pelajar kepada bersifat
keterbukaan dan bertoleransi dalam menerima perbezaan pendapat.Ianya juga
bersifat fleksibel dan anjal dalam penetapan hukum sesuai dengan kehendak
syarak dan peredaran semasa.Masalah kejumudan dan kerumitan tidak akan timbul
sekiranya pelajar itu mempelajari ilmu ini dengan baik sekaligus memudahkan
pelajar itu mengamalkan segala tuntutan
agama dengan tepat dan benar.
Berkata imam As-Syafie,sebagaimana yang diriwayatkan oleh
Al-khatib Al-Baghdadi di dalam kitabnya Al-Faqih wal Mutafaqqih (1/59):
لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يُفْتِيَ فِي دِينِ اللَّهِ إلَّا رَجُلًا عَارِفًا بِكِتَابِ اللَّهِ بِنَاسِخِهِ وَمَنْسُوخِهِ ، وَمُحْكَمِهِ وَمُتَشَابِهِهِ ، وَتَأْوِيلِهِ وَتَنْزِيلِهِ ، وَمَكِّيِّهِ وَمَدَنِيِّهِ ، وَمَا أُرِيدَ بِهِ ، وَيَكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ بَصِيرًا بِحَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَبِالنَّاسِخِ وَالْمَنْسُوخِ ، وَيَعْرِفُ مِنْ الْحَدِيثِ مِثْلَ مَا عَرَفَ مِنْ الْقُرْآنِ ، وَيَكُونُ بَصِيرًا بِاللُّغَةِ ، بَصِيرًا بِالشِّعْرِ وَمَا يَحْتَاجُ إلَيْهِ لِلسُّنَّةِ وَالْقُرْآنِ ، وَيَسْتَعْمِلُ هَذَا مَعَ الْإِنْصَافِ ، وَيَكُونُ بَعْدَ هَذَا مُشْرِفًا عَلَى اخْتِلَافِ أَهْلِ الْأَمْصَارِ ، وَتَكُونُ لَهُ قَرِيحَةٌ بَعْدَ هَذَا ، فَإِذَا كَانَ هَكَذَا فَلَهُ أَنْ يَتَكَلَّمَ وَيُفْتِيَ فِي الْحَلَالِ وَالْحَرَامِ ، وَإِذَا لَمْ يَكُنْ هَكَذَا فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُفْتِيَ .
“Tidak halal bagi seseorang berfatwa di dalam agama Allah
kecuali seseorang yang menguasai Kitab Allah,nasikh dan mansukhnya,muhkam dan
mutasyabihnya,takwil dan tanzilnya,makki dan madaninya,dan apa-apa yang
dimaksudkan dengannya. Setelah itu,ia juga wajib menguasai hadis Rasulullah
s.a.w,nasikh dan mansukhnya,dan ia menguasai hadis sepertimana ia menguasai
Al-Quran. Ia juga mesti menguasai ilmu bahasa,menguasai syair-syair Arab yang
diperlukan dalam memahami Al-Quran dan As-Sunnah.Dan menggunakan ilmu ini
dengan penuh keinsafan.Setelah itu,ia juga mesti mengetahui ikhtilaf para ulama
dari berbagai begeri,ia juga harus memiliki pemikiran yang tajam.Apabila orang
seperti ini,maka dipersilakan untuknya berbicara dan berfatwa di dalam perkara
halal dan haram.Jika tidak seperti itu,maka tidak boleh baginya berfatwa”.
Cuti yang berharga.
Alhamdulillah setelah selesainya imtihan maka cuti musim panas
pun bermula. Cuti fasa kedua adalah cuti yang panjang. Bagi mereka yang punya
aktiviti dan program,maka waktu cutilah waktu yang ditunggu-tunggu.
Musim cuti akan bernilai dan berharga bagi mereka yang
benar-benar menghargainya. Gunakanlah masa yang ada sebaik-baiknya. Beruntunglah
bagi mereka yang bijak mengisinya dan rugilah bagi mereka yang mengabaikannya.
Rasulullah ada mengingatkan kita “Dua nikmat yang sering
kebanyakkan manusia terlepas pandang dengannya:nikmat sihat dan nikmat
LAPANG”.(HR Tirmizi : 2304)
Alangkah baiknya di
waktu cuti ini bagi mereka yang tidak ke mana-mana,banyakkanlah membaca dan
mengulangkaji ilmu-ilmu yang telah
dipelajari.
Kalau di waktu
periksa dulu kita antara orang yang rajin membaca,takkan waktu cuti yang luang ini kita malas untuk
membaca.
Bukankah semakin banyak kita membaca semakin banyak perkara
baru yang boleh kita ketahui?
Bukankah islam itu agama membaca?
Firman Allah: “katakanlah wahai Muhammad : Seandainya
kesemua lautan itu menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Rabbku,sudah
tentu akan habis kekeringan air laut itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah
Rabbku,sekalipun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya
sebagai bantuan,maka ia akan habis juga” (surah Al-Kahfi: 109)
Waallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment