Monday, 9 September 2013

Sabbit Qalbi ala Dinik.

0 comments


"Kehidupan di dunia itu tidak ada yang tetap   
yang  tetap itu ialah berubah
kerana yang  berubah itulah ketetapan yang ada dalam dunia.

Panas terik!
Benar
Nanti akan hujan.

Hujan lebat!
Benar
Nanti akan panas.

Di suatu tempat,hujan yang lebat timbul banjir
Iya! banjir itu tidak tiap-tiap hari nanti dia akan kering juga
Di laut begitu juga,ada pasang naik tergenang sampai ke atas
Iya! Esok pagi ia akan kering 
Daripada pasang ke surut dan pasang lagi.

Begitulah  kehidupan di dunia ini
Harus kita meyakininya
Agar kita tidak terumbang-ambing dalam kehidupan ini

Andai kita mula terumbang-ambing
Terangnya hari,kita pula merasa gelap(gelapnya jiwa)

Hari panas terik,kita pula berhujan
Di hujani oleh keringat kita sendiri

Hari ini engkau rasa derita dan susah
Benar engkau rasa derita dan susah
Tetapi derita dan susah bukanlah tiap-tiap hari
Pasti di suatu hari nanti Dia memberi engkau kesenangan dan kebahagiaan

Kerana itu
Jagalah hatimu!
Jika ia baik,maka baiklah seluruhnya
Jika ia buruk,maka buruklah seluruhnya”

Wahai pembolak balik tiap-tiap hati
Tetapkan hati  kami padaMu…Amin

Buya Hamka






Thursday, 27 June 2013

Cuti-cuti

0 comments


Periksa berlalu pergi…

Alhamdulillah imtihan fasa kedua telah selamat melabuhkan tirainya.Hampir sebulan lebih imtihan dijalankan. Walaupun telah berlalu,ternyata ianya masih segar diingatan.Bermula 25 Mei 2013 dan berakhir pada 17 Jun 2013.Diakhiri dengan madah fiqh syafie.


Fiqh syafie atau nama panjangnya Fiqh mazhab syafie merupakan madah khusus bagi pelajar yang bermazhab syafie. Fikh Syafie diasaskan oleh imam yang mulia Al-Imam As-Syafie r.anhu(meninggal 204H).Terhimpun di dalamnya pendapat-pendapat Imam As-Syafie sendiri dan para pengikut mazhabnya.Imam As-Syafie adalah dikalangan ahli fuqoha dan ahli muhaddisin yang masyhur.


Kehebatannya tidak dapat ditandingi pada zaman itu.Mereka yang mengenalinya pasti akan kagum dan memuji kepintaran Imam As-Syafie. Muhammad bin Idris As-Syafie adalah nama sebenarnya.Dia dibesarkan dalam keadaan yatim dan kehidupannya  yang serba kekurangan  banyak mempengaruhi dirinya untuk bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu.


Berehlah mencari ilmu merupakan perkara yang disukainya.Sanggup bermusafir beribu batu semata-mata ingin mendalami ilmu dan mendengar hadis-hadis Nabi s.a.w.Sifat zuhud, tawaduk dan lemah -lembutnya  membuatkan orang ramai sangat menyayanginya.Dia juga digelar mujaddid(tokoh pembaharuan) pada zamannya.


Berkata Hamid bin Zanjawiyyah: Aku mendengar Imam Ahmad Bin Hanbal meriwayatkan hadis Nabi s.a.w yang berbunyi “sesungguhnya Allah akan mengurniakan kepada ahli agamanya pada tiap-tiap seratus tahun, dengan kewujudan seorang laki-laki daripada kalangan ahli keluargaku untuk menerangkan urusan agama kepada mereka”.

Imam Ahmad berkata :Aku melihat  seratus tahun pertama Khalifah Omar Bin Abdul Aziz dan seratus tahun kedua ialah Imam Muhammad bin Idris As-Syafie r.anhu.
Sumber:

(Kitab Hilyatul Awliya, Darul Hadis ,jilid ke-7/238)

Dinilai sohih dalam kitab (Al-Mustadrak :8592,8593) (sunan Abu Daud :4291) (Mu’jam Awsat :6527).



Mempelajari madah fiqh syafie bukanlah menjadikan  seseorang itu taksub kepada pendapat mazhab syafie sahaja dan menolak pendapat mazhab lain.Tujuan mempelajarinya untuk mengetahui metode atau cara ulama As-Syafieyyah menyelesaikan isu permasalahan fiqh yang timbul.Mereka juga mengeluarkan pendapat atau fatwa  berdasarkan pemahaman mereka pada ayat -ayat Al-Quran dan Al-Hadis yang bersifat zonni.Permasalahan disini hanya menjurus kepada perkara furuiyyah(perkara cabang) bukannya perkara usuliyyah(perkara asas).


Contoh perkara furuiyyah yang boleh disertakan disini ialah hukum perlaksanaan wudu’.Ulama sepakat mengatakan bahawa berwudu’ itu adalah wajib.Akan tetapi perlaksanaanya samada wajib tertib atau tidak,di situ berlakunya perselisihan pendapat antara ulama.Ada yang mengatakan wajib tertib dan ada yang mengatakan tidak wajib tertib.Kedua-dua pendapat ini mempunyai dalil dan hujah tersendiri.Ianya masih diterima kerana dua sebab.Sebab pertama ianya  berlaku masih dalam kerangka perkara-perkara khilafiah.Sebab kedua ianya diterima kerana dalil yang digunakan bersifat zonni.


Ilmu Fiqh ialah suatu ilmu yang memerlukan kepada dalil dan pencerahan hujah.Pemahaman yang mendalam pada dalil akan menghasilkan hujah yang baik dan mapan.Ilmu fiqh juga antara ilmu yang sebanding dengan ilmu-ilmu yang lain contohnya ilmu hadis ,ilmu tafsir,ilmu usul fiqh dan ilmu lugah(ilmu bahasa arab).



Mempelajarinya juga  akan membawa pemikiran pelajar kepada bersifat keterbukaan dan bertoleransi dalam menerima perbezaan pendapat.Ianya juga bersifat fleksibel dan anjal dalam penetapan hukum sesuai dengan kehendak syarak dan peredaran semasa.Masalah kejumudan dan kerumitan tidak akan timbul sekiranya pelajar itu mempelajari ilmu ini dengan baik sekaligus memudahkan pelajar itu mengamalkan  segala tuntutan agama dengan tepat dan benar.


Berkata imam As-Syafie,sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al-khatib Al-Baghdadi di dalam kitabnya Al-Faqih wal Mutafaqqih (1/59):

لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يُفْتِيَ فِي دِينِ اللَّهِ إلَّا رَجُلًا عَارِفًا بِكِتَابِ اللَّهِ بِنَاسِخِهِ وَمَنْسُوخِهِ ، وَمُحْكَمِهِ وَمُتَشَابِهِهِ ، وَتَأْوِيلِهِ وَتَنْزِيلِهِ ، وَمَكِّيِّهِ وَمَدَنِيِّهِ ، وَمَا أُرِيدَ بِهِ ، وَيَكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ بَصِيرًا بِحَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَبِالنَّاسِخِ وَالْمَنْسُوخِ ، وَيَعْرِفُ مِنْ الْحَدِيثِ مِثْلَ مَا عَرَفَ مِنْ الْقُرْآنِ ، وَيَكُونُ بَصِيرًا بِاللُّغَةِ ، بَصِيرًا بِالشِّعْرِ وَمَا يَحْتَاجُ إلَيْهِ لِلسُّنَّةِ وَالْقُرْآنِ ، وَيَسْتَعْمِلُ هَذَا مَعَ الْإِنْصَافِ ، وَيَكُونُ بَعْدَ هَذَا مُشْرِفًا عَلَى اخْتِلَافِ أَهْلِ الْأَمْصَارِ ، وَتَكُونُ لَهُ قَرِيحَةٌ بَعْدَ هَذَا ، فَإِذَا كَانَ هَكَذَا فَلَهُ أَنْ يَتَكَلَّمَ وَيُفْتِيَ فِي الْحَلَالِ وَالْحَرَامِ ، وَإِذَا لَمْ يَكُنْ هَكَذَا فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُفْتِيَ .



“Tidak halal bagi seseorang berfatwa di dalam agama Allah kecuali seseorang yang menguasai Kitab Allah,nasikh dan mansukhnya,muhkam dan mutasyabihnya,takwil dan tanzilnya,makki dan madaninya,dan apa-apa yang dimaksudkan dengannya. Setelah itu,ia juga wajib menguasai hadis Rasulullah s.a.w,nasikh dan mansukhnya,dan ia menguasai hadis sepertimana ia menguasai Al-Quran. Ia juga mesti menguasai ilmu bahasa,menguasai syair-syair Arab yang diperlukan dalam memahami Al-Quran dan As-Sunnah.Dan menggunakan ilmu ini dengan penuh keinsafan.Setelah itu,ia juga mesti mengetahui ikhtilaf para ulama dari berbagai begeri,ia juga harus memiliki pemikiran yang tajam.Apabila orang seperti ini,maka dipersilakan untuknya berbicara dan berfatwa di dalam perkara halal dan haram.Jika tidak seperti itu,maka tidak boleh baginya berfatwa”.






Cuti yang berharga.


Alhamdulillah setelah selesainya imtihan maka cuti musim panas pun bermula. Cuti fasa kedua adalah cuti yang panjang. Bagi mereka yang punya aktiviti dan program,maka waktu cutilah waktu yang ditunggu-tunggu.


Musim cuti akan bernilai dan berharga bagi mereka yang benar-benar menghargainya. Gunakanlah masa yang ada sebaik-baiknya. Beruntunglah bagi mereka yang bijak mengisinya dan rugilah bagi mereka yang mengabaikannya.


Rasulullah ada mengingatkan kita “Dua nikmat yang sering kebanyakkan manusia terlepas pandang dengannya:nikmat sihat dan nikmat LAPANG”.(HR Tirmizi : 2304)


Alangkah baiknya  di waktu cuti ini bagi mereka yang tidak ke mana-mana,banyakkanlah membaca dan mengulangkaji  ilmu-ilmu yang telah dipelajari.


 Kalau di waktu periksa dulu kita antara orang yang rajin membaca,takkan  waktu cuti yang luang ini kita malas untuk membaca.


Bukankah semakin banyak kita membaca semakin banyak perkara baru yang boleh kita ketahui?


Bukankah islam itu agama membaca?


Firman Allah: “katakanlah wahai Muhammad : Seandainya kesemua lautan itu menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Rabbku,sudah tentu akan habis kekeringan air laut itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Rabbku,sekalipun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya sebagai bantuan,maka ia akan habis juga” (surah Al-Kahfi: 109)

Waallahu a’lam.




 


Friday, 14 June 2013

“kami bersabar wahai ayah”

0 comments








Sezuhud-zuhud pemerintah,sebaik-baik pekerja,

semoga Allah merahmatimu khalifah Omar Abdul Aziz …                                                                                                                                                                            
 Diceritakan bahawa anak khalifah Omar Abdul Aziz telah menangis teresak-esak, sedang mereka masih kecil.  Pada hari itu juga  merupakan hari perayaan bagi kaum muslimin.

Omar bertanya: Mengapa kamu menangis wahai anakku?

Anaknya menjawab:  Kesemua anak-anak  lain mengenakan baju baru, sedang kami adalah anak amirul mu’minin masih berpakaian yang lama…

Maka  Omar pun timbul rasa sedih lalu ia pergi ke gudang Baitulmal,seraya berkata kepada pekerja gudang itu : Adakah kamu izinkan aku untuk meminjam wang gaji bagi bulan yang akan datang?

Lalu bertanya pekerja gudang itu kepadanya : Mengapa  tiba-tiba engkau meminjam wang amirul mu’minin?

Omar pun menceritakan tujuannya meminjam wang itu untuk membelikan baju baru untuk anak-anaknya.

Maka pekerja tadi berkata: Tidak ada halangan bagiku wahai amirul mu’minin untuk meminjamkan wang itu kepadamu akan tetapi dengan syarat…

Omar bertanya: Apa syaratnya?

Pekerja itu berkata: Adakah engkau wahai amirul mu’minin dapat menjamin akan diriku  KEKAL HIDUP  sehingga bulan depan untuk ku mengutip wang pinjaman yang telah engkau pinjam dulu itu?

Omar tersentak lalu terus meninggalkan pekerja itu dan kembali ke rumahnya.

Kemudian anak-anaknya bertanya: Bagaimana wahai ayah,apa yang telah ayah  lakukan?

Omar berkata: Adakah kamu mampu bersabar,lalu kita semua dimasukkan ke SyurgaNya atau kamu tidak bersabar menyebabkan ayahmu ini di humban ke Neraka?

Anak-anaknya menjawab: Kami bersabar wahai ayah.





Tuesday, 14 May 2013

mood exam

0 comments
Bahang periksa makin menghampiri. Persediaan pun masih belum mancukupi.Tanggal 21 Mei ini akan bermulanya ujian syafawi Al-quran(hafazan),27 Mei pula bermulanya peperiksaan bagi subjek-subjek seterusnya dan berakhir pada 17 Jun nanti. Hanya tinggal 6 hari saja lagi untuk mentelaah dan mengulangkaji. Masa yang semakin suntuk ini terlalu berharga,harap-harap ianya tidak dicuaikan. Ya Allah,mudahkan kami dalam menuntut ilmu ini,mudahkan kami dalam urusan ini...Amin

Firman Allah taala : “ Dan tidaklah betul dan elok orang-orang yang beriman keluar semuanya pergi berperang,oleh itu hendaklah keluar sebahagian sahaja dari setip-tiap puak diantara mereka,supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama,dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya yang keluar berjuang apabila orang-orang itu kembali kepada mereka,mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah.)( at-Taubah:122)


Daripada Abu Darda berkata, aku telah mendengar Rasulullah bersabda : "Barangsiapa menjalani jalan yang padanya ada ilmu,maka ia telah menjalani suatu jalan daripada jalan-jalan Syurga. Sesungguhnya para Malaikat menghamparkan sayapnya kerana redha kepada mereka yang menuntut ilmu...riwayat Abu Daud (3641).



Rabbuna yusahhilna bittaufiq wan najah fil imtihan..insyaAllah..Doa-doakan kami..(^_^)











SPM achievers...

0 comments
tahniah!teruskan usaha lagi...alhamdulillah,berkat usahamu dan doamu ko dapat terbaik jugak.sori,abang lambat masukkan dalam blog ni..be the best! chayok2...hehe















Wednesday, 17 April 2013

0 comments










































Friday, 15 March 2013

Ujian.

0 comments





Apakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang berdusta.(Surah Al-Ankabut: 2-3).

Apalah maksudnya hidup tanpa ada ujian. Ujian adalah warna dalam kehidupan. Setiap urusan yang kita tempuhi pasti  ada ujiannya. Daripada sekecil-kecil urusan hingga sebesar-besarnya,pasti akan ada ujian. Selagimana adanya kehidupan selagi itulah adanya ujian.

Ujian sifatnya mendatang. Ia akan hadir biarpun tidak diminta. Bila adanya ujian perlu adanya kesabaran. Kesabaran adalah benteng  tika menghadapinya. Jangan pula adanya ujian, adanya kebosanan. Maka ketika itu kita dikira tersalah pilihan. Kerana kebosanan adalah racun dalam kehidupan.

Kisah nabi Ibrahim mari kita jadikan teladan. Kesabaran nabi Ismail sukar jadi tandingan.  Kerana kesabarannya, ia rela jadi sembelihan. Nabi Ibrahim berkata “Wahai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku yang aku menyembelihmu. Maka bagaimana pendapatmu? Nabi Ismail menjawab “Wahai bapaku,kerjakanlah  apa yang diperintahkan kepadamu,InsyaAllah engkau akan mendapatiku dalam kalangan orang yang sabar”.(surah As-shaffat : 102)

Bila dirimu merasai kesusahan,bukanlah bererti  engkau akan susah sepanjang zaman. Bawalah bersabar dalam kesabaran. Cuba nilai susah itu dengan penuh ketenangan. Pandangan manusia selalu punya  kesilapan. Cuba lihat dari sisi pandangan Tuhan. Nescaya dirimu akan temui titik kebahagiaan.

Jangan berputus asa bila dirimu temui kegagalan. Kerana putus asa itu tidak menemui apa-apa kebaikan. Berfikirlah sejenak mencari jalan. Merealisasikan kembali usaha demi sebuah kejayaan. Percaya dan yakinlah akan datangnya kemenangan,ketika dirimu dalam “selimut” kesukaran. Hanya perlu  sedikit kesabaran. Bukankah Allah ada berfirman “sesungguhnya setiap kesukaran itu disertai kemudahan”? (surah Al-Insyirah :6)